Roman Kurzmeyer
June 2024
(EN)
Golnaz Hosseini chose the installation format to present her three-part work. The triptych In the name of the cathode, the anode, and the holey grid (2024) is shown in a room with a trapezoidal floor plan that opens out towards the viewer. In its title and in its presentation, the work references the trinity, but employs the visual language and forces of secular modernism. In her painterly practice, Hosseini investigates the function of the non-representational, geometric and organic formal language for visual communication, working with an extremely reduced yet effectively deployed palette comprising the “colourless” colours black, white and grey, along with strident red and yellow. Hosseini is especially interested in the relationship between abstraction and figuration, and the question of how the real can be represented in the visual arts today.
(DE)
Golnaz Hosseini wählte für die Präsentation ihrer dreiteiligen Arbeit eine installative Form. Sie zeigt das Triptychon In the name of the cathode, the anode, and the holey grid in einem Raum mit trapezförmigem Grundriss, der sich zum Publikum hin öffnet. Das Werk spielt im Titel und durch die Präsentationsform auf die Trinität an, arbeitet aber mit der Bildsprache und den Kräften der säkularen Moderne. In ihrer malerischen Praxis untersucht Hosseini die Funktion der ungegenständlichen geometrischen und der organischen Formensprache für die visuelle Kommunikation und verwendet dabei eine äusserst reduzierte Farbpalette, die sie wirkungsvoll einsetzt. Neben den unbunten Farben Schwarz, Weiss und Grau, sind dies die Signalfarben Rot und Gelb. Hosseini interessiert sich insbesondere für das Verhältnis von Abstrak- tion und Figuration sowie die Frage, ob und wie das Reale in der bildenden Kunst heute repräsentiert werden kann.